In 2021 zijn de coronamaatregelen meer dan 19 keer aangepast. Sluiting van sportaccommodaties, beperkte openingstijden, het coronatoegangsbewijs en sluiting van de sportkantines hebben weer veel van het aanpassingsvermogen van het sportieve hart, de sportclubs en Sportbedrijf Lelystad gevraagd. Ook veel sport- en beweegactiviteiten kwamen stil te liggen. Al met al opnieuw een turbulent jaar na het eerste coronajaar in 2020.
De coronacrisis heeft dus ook in 2021 opnieuw impact gehad op het sportieve hart en Sportbedrijf Lelystad in het bijzonder. Zo sluit Sportbedrijf Lelystad het jaar 2021 af met een voorlopig negatief resultaat van € 170.000. Dit resultaat is voorlopig, omdat het Sportbedrijf nog geen volledige duidelijkheid heeft over het steunpakket en de compensatieregelingen vanuit de Rijksoverheid.
Inwoners sporten nog altijd minder dan voor corona
Naast een negatief resultaat zien we de impact van corona ook terug in de relatief lage sport- en beweegcijfers van onze inwoners, jong en oud. Daarnaast constateren we dat steeds meer inwoners een eigen keuze maken in bewegen. Door sluiting van accommodaties hebben zij hun sport- en beweeggedrag aangepast naar meer buiten en individuelere sporten. Het is daarom van belang om op beide trends lokaal en met partners in te gaan spelen.
“Met de NOC*NSF Nationale Sportweek en het online routeplatform hebben we in 2021 extra ingezet op terug de sport in en buiten bewegen”, vertelt Bas Bokkes, manager Sport, Bewegen & Vitaliteit. “Dit hebben we met veel sportclubs en partners samen gedaan. Dit zien we gelukkig terug in een stijging van het beweeggedrag ten op zichtte van het jaar ervoor. We zijn er nog niet, maar we zijn wel blij dat we samen met onze sportclubs onze schouders eronder zetten.”
Sportaanbod ontwikkelen en afstemmen
Sport en bewegen zichtbaar en bereikbaar maken voor onze inwoners heeft in 2021 ook een sprong voorwaarts gemaakt. Door samen met sportclubs op te trekken met de ontwikkeling van nieuw sportaanbod, maar zeker ook met de lancering van de website sportinlelystad.nl. “Op deze website kunnen inwoners bijna alle sportclubs vinden die Lelystad rijk is en een sportwijzer invullen om te kijken welke sport bij hen past”, zegt Jolijn van Valkengoed, coördinator Communicatie & Marketing. “Ook kunnen inwoners hun sport- en beweegactiviteit direct zoeken en boeken. We hebben een mooie eerste stap gezet in 2021. In 2022 willen we de grote stap gaan zetten en meer inwoners bereiken.”
Tegelijkertijd heeft het Sportbedrijf in 2021 gekeken naar nieuwe sport- en beweeginitiatieven voor diverse leeftijden. Chantal Bleeker, manager Exploitatie Sportaccommodaties, legt uit: “Door de sluitingen van onze accommodaties hebben we samen met onze medewerkers gekeken naar nieuw aanbod voor verschillende doelgroepen, zoals aquaboksen of de nieuwe vorm van het zwemfestijn voor jonge kinderen. Ook de kinderfeestjes krijgen in 2022 een uitbreiding op het bestaande aanbod. Op deze wijze willen we het sportaanbod beter matchen aan onze inwoners.”
Inzetten van de kracht sport en bewegen
Voor 2022 ziet het Sportbedrijf weer meer kansen en mogelijkheden om inwoners in beweging te brengen en te stimuleren. “Samen met onze partners willen we de kracht van sport en bewegen inzetten om meer inwoners te bereiken. Met samenwerken, bereiken we tenslotte meer inwoners”, vertelt de nieuwe directeur-bestuurder Eelco Derks. “Na twee jaar corona zie ik volop kansen om samen met het sportieve hart én onze partners heel Lelystad weer in beweging te brengen en te houden.”
Bekijk hier het jaar 2021 van Sportbedrijf Lelystad in cijfers