Calorieën verbranden om een burn-out te voorkomen

Een half uurtje per dag sporten zorgt ervoor dat u minder stress ervaart en daardoor betere beslissingen neemt. Kortom: kom in beweging! Loop even, ga even rennen, doe wat spier versterkende oefeningen.

 

 

Meeste stress bij jongeren
Of het nu gaat om u klaar te maken voor school/werk, zorgen voor dierbaren of rond proberen te komen, iedereen heeft weleens te maken met stress. Het leven slaapt niet, staat nooit stil en zo voelt dat soms ook. Volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) ervaren voornamelijk schoolgaande jongeren (tussen de 18 en 25) steeds meer druk. Het RIVM constateert verder dat deze doelgroep steeds meer hulp zoekt om hier mee om te gaan. Wat voor effect heeft deze constante “druk” op ons hersenen? Kan dit kwaad? Volgens prof. Erik Scherder zijn er verschillende nadelige gevolgen in het brein wat betreft stress.

Beer of deadline, net zoveel stress
Tijdens stressvolle periodes maken we het hormoon cortisol in meerdere mate aan. Heel kort door de bocht zorgt dit hormoon voor de afgifte van adrenaline. We komen hierdoor in een staat van ‘fight or flight”. Handig voor in gevaarlijke situaties, maar minder gewenst als je bijvoorbeeld druk ervaart op het werk. We ervaren dus net zoveel stress wanneer we oog in oog met een beer staan in vergelijking met het halen van een deadline op het werk.

‘Verkeerde beslissingen’
Door zo’n verstoorde hormoonhuishouding is het risico op een burn-out, angststoornis of depressie groter. Ook vermindert onze hersenmassa. Dit betekent niet dat de intelligentie afneemt, maar er is wel een afname van de mate van bewust gedrag. U bent daardoor minder in staat een goede beslissing te nemen. U kunt bijvoorbeeld net wat minder goed van dat ene koekje afblijven en u kiest ervoor om niet te sporten omdat u het doel ervan uit het oog bent verloren. Meer ongezond eten en minder bewegen zorgen ervoor dat u aankomt.

Pas op voor chronische stress
Het klinkt allemaal ernstig en best heftig. En dat is het ook als u hevige stress ondervindt. Een klein beetje stress is daarentegen niet erg. Het kan er zelfs voor zorgen dat we beter presteren. Waar we voor op moeten passen is chronische stress. Daar moet echt wat aan gedaan worden.

Sporten helpt en voorkomt
Er is veel onderzoek gedaan naar bewegen en de effecten op het brein. Tijdens sport wordt het hormoon endorfine aangemaakt. Juist dit hormoon is ideaal om de genoemde negatieve effecten tegen te gaan. Sterker nog bewegen is een methode die veelal wordt gebruikt binnen groepen van mensen met een depressie of angststoornis. Oftewel genoeg redenen om te gaan sporten. Bij het Sportbedrijf bieden we verschillende beweegmogelijkheden aan. Kijk eens op onze website.