Elke ochtend 25 squats voor een gezonder Lelystad

Er is werk te doen in Lelystad! Lelystedelingen hebben meer last van overgewicht dan de gemiddelde Nederlander. Eén van de verklaringen zou zijn dat wij al ons eten frituren. Door dit artikel in de Volkskrant kreeg Lelystad ook wel de bijnaam Frituurgemeente. Een andere verklaring is dat wij minder bewegen dan het landelijk gemiddelde. Terwijl sport en bewegen gezond én gelukkig maakt. Doe daarom mee aan onze uitdaging: elke ochtend 25 squats! Een goed begin is het halve werk! Lees hieronder verder.

De cijfers liegen er niet om. In 2018 hadden Nederlandse kinderen tussen de 12 en 17 jaar 11,5% overgewicht volgens het RIVM. Dezelfde leeftijdsgroep in Lelystad heeft iets boven de 20% overgewicht volgens cijfers van de GGD. Van de volwassenen kan 54% zich meten met de beweegnorm, terwijl in Nederland het gemiddelde op 60% ligt. Ook hebben volwassen inwoners van de stad meer last van overgewicht.

Waar is behoefte aan?
Wat maakt nou dat Lelystedelingen minder voldoen aan deze normen? Buurtsportcoach Patrick Boelhouwer van het Sportbedrijf vertelt: “Lelystedelingen hebben gemiddeld minder te besteden. Dat kan de reden zijn dat zij minder behoefte hebben om aan sport te doen. Een voorbeeld uit de psychologie maakt dit duidelijker. De piramide van Maslow stelt dat mensen verschillende soorten behoeften proberen te vervullen. Om te beginnen de basisbehoeften, zoals eten, drinken en een dak boven ons hoofd. Zodra wij in deze behoeften zijn voorzien hebben we pas ruimte om ons zorgen te maken om andere dingen, zoals vrienden en familie, erkenning en onze eigen ontwikkeling. We zien dat een groot gedeelte van de Lelystedelingen zich zorgen maakt over de basisbehoeften en zich daarom minder bewust is van de voordelen van sport en bewegen, wat meer in de top van de piramide past. Maar juist in moeilijke tijden is sport en bewegen heel erg belangrijk!”

Piramide van Maslow

Waarom sporten in moeilijke tijden?
Patrick Boelhouwer: “Bewegen heeft meer invloed op het dagelijks leven dan mensen misschien denken. Zo is gebleken dat sporten de concentratie en focus verbetert en hormonen produceert waardoor je meer geluk ervaart. Sport en bewegen zorgt voor een gelukkig gevoel en een goede werking van het brein. In moeilijkere tijden kan sporten ervoor zorgen dat je een andere kijk krijgt op je problemen. Wij snappen dat er voor sport soms even geen tijd is, maar wat is het belangrijk om er toch even tijd voor te maken!”

Ga onze uitdaging aan!
Probeer de komende vier weken eens het volgende uit: doe elke dag direct na het opstaan 25 squats, de koning van alle fitnessoefeningen. Hou je van een uitdaging? Doe er dan elke dag 5 meer dan de dag ervoor.

Zo doe je de squat:

  1. Ga staan met je voeten iets wijder dan schouderbreedte.
  2. Houd je borst recht omhoog en kijk voor je uit.
  3. Dit is de beginpositie van de oefening.
  4. Laat je langzaam door je knieën zakken, alsof je gaat zitten op een kruk, bal of stoel.
  5. Strek je armen voor je uit wanneer je de neergaande beweging maakt.
  6. Leg bij het zakken je lichaamsgewicht op je hielen.
  7. Blijf voor je uit kijken terwijl je naar beneden zakt.
  8. Kom parallel met de grond en druk vervolgens met je hielen jezelf weer omhoog.
  9. Breng je armen weer naar beneden bij het omhoog komen.
  10. Sta weer rechtop.

Bekijk ook ons sport- en beweegaanbod voor peuters, kleuters, jeugd en volwassenen.