Lelystadse jeugd met plezier in beweging door Athletic Skills Model

Kinderen in Lelystad bewegen te weinig en als ze bewegen is dit vaak erg eenzijdig. Mede hierdoor is de huidige jeugd minder fit, minder vaardig en vaker geblesseerd. Om Lelystadse kinderen te helpen hun sporttalenten met plezier verder te ontdekken, hebben de medewerkers van de afdeling Sport & Bewegen van het Sportbedrijf en de vakleerkrachten van Stichting SchOOl een opleiding gedaan tot Athletic Skills Model-instructeur. Buurtsportcoach Remco de Kort van het Sportbedrijf legt uit wat dit model inhoudt en hoe het kinderen helpt om een leven lang met plezier te bewegen.

Wat is het Athletic Skills Model (ASM)?
“Het ASM is een wetenschappelijk onderbouwd ontwikkelingsmodel voor bewegers. Door een activiteit of een sport te analyseren kunnen we met dit model achterhalen welke kenmerken, zoals grondvormen van bewegen, er in de specifieke sport of activiteit aanwezig zijn. Het ASM kent een heel andere denkwijze dan de traditionele lesopbouw, waardoor deze kennis een mooie aanvulling is op de tools die we al bezitten. Met behulp van dit model kunnen we een lesprogramma opzetten waarbij de bewegers, in dit geval de kinderen, verschillende vaardigheden oefenen en voortdurend uitgedaagd worden om de bewegingen nét iets anders uit te voeren om succesvol te zijn.”

Hoe passen jullie het Athletic Skills Model toe in Lelystad?
“Wij gebruiken onze ASM-opleiding om naschoolse sport op een andere manier aan te bieden. In het verleden waren de activiteiten meer gericht op het ontwikkelen van sportvaardigheden van één bepaalde sport. Nu kijken we vooral naar vaardigheden – balans, coördinatie, zwaaien, grondvormen van bewegen. Samen met de vakleerkracht kiezen we daar de juiste spellen en oefeningen bij. Vervolgens voeren wij deze activiteiten uit. We merken dat vooral de kinderen die niet gelijk een keuze maken voor een bepaalde sport baat hebben bij deze manier van lesgeven. Nadat er bekend is welke vaardigheden een kind uitdagend vindt, zoeken we daar een passende sport bij.”

Hoe ziet een les volgens het Athletic Skills Model er in de praktijk uit?
“Kinderen krijgen gedurende een les of oefening andere opdrachten die beter aansluiten bij de beleving. Denk hierbij aan een judo-oefening tijdens een voetballes. Het idee erachter is dat een voetballer ook veel fysieke contacten heeft en balans daarbij erg belangrijk is. Ook het gooien met een tennisbal kan een oefening zijn voor voetballers, omdat het de algehele coördinatie verbetert. Voetballers hebben vooral een goede voetcoördinatie. Het ASM zegt dus dat het belangrijk is de algemene vaardigheden te verbeteren.”

Welke toepassingen zijn er nog meer mogelijk in Lelystad?
“Er zijn al een aantal sportverenigingstrainers in Lelystad die de ASM-cursus hebben voltooid. Deze verenigingstrainers worden ingezet voor wijkactiviteiten, die samen met de vakleerkracht of een medewerker Sport & Bewegen worden verzorgd. Het zou goed zijn als iedere verenigingstrainer deze cursus volgt. Dat zorgt ervoor dat ieder kind op zijn of haar eigen niveau, met plezier en veelzijdig kan bewegen.”